تعریف شبکه کامپیوتری
شبکههای کامپیوتری تیمای از کامپیوترهای جداگانه متصل به یکدیگرند که با به کار گیری از شبکههای ارتباطی متعدد با یکدیگر رابطه داشته و تبادل داده مینمایند. جدا بودن کامپیوترها بهاین معناست که هر کدام دارنده واحدهای غیر وابسته بوده و به صورت غیروابسته در یک بستر شبکه کار مینمایند. همینطور متصل بودن کامپیوترها بهاین معناست که از روش یک رسانه یا این که زیرساخت مانند کابل، فیبر نوری، ماهوارهها و غیره به هم متصل هستند. غیر وابسته و متصل بودن دو شرط لازم برای ساخت یک شبکه کامپیوتریمیباشند ولی شرط کافی برای تولید یک شبکه کامپیوتری داشتن رابطه و تبادل دادهها فی مابین دیگر سیستمها میباشد .
• شیوهها پشتیبانی شبکههای کامپیوتری
• از روش پشتیبانی از راه دور
• پشتیبانی تلفنی
• همینطور اعزام تکنسین جهت رفع انواع
چه موقع یک شبکه کامپیوتری نیاز به پشتیبانی شبکههای کامپیوتری خواهد داشت؟
همان طور پیشتر گفته شد یک شبکه کامپیوتری از امکانات سخت افزاری و قابل نرم افزاری بسیار زیاد و پر هزینهای ساخته و درست شده میباشد که برای عدم اخلال در نظم و پروسه کاری این شبکه مستلزم به یک کارشناس برای پشتیبانی شبکههای کامپیوتری هستیم لذا برای ثبات سیستمها و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و تحت ایجادهای آی تی، یک شبکه نیاز خویش را به پشتیبان شبکههای کامپیوتری را امری حیاتی مینماید.
سرویسهای پشتیبانی شبکههای کامپیوتری طوری طراحی میگردند تا سیستمهای فناوری دادهها سخت افزارها نرم افزارها و پایین تولیدها به طور روان و بدون ویروس فعالیت نمایند تا از اینکه یک شبکه به صدق و قابل اطمینان به کار خویش ادامه دهد اطمینان نتیجهها شود.
غالبا هر شبکه کامپیوتری به طور تخصصی در مشت یک شرکت است و مراحل کاری روزمره خویش را با آن شبکه و سیستمها سپری میکند کهاین دستور تماما مسلم میباشد در صورتیکه اخلالی در سیستم به وجود آید سبب ساز صرف مخارج بسیار زیاد در سوی بهبود شبکه داشت، پس این نکته را خیال نشان بایستی کرد که مدام پیشگیری بهتر از معالجه میباشد لذا پشتیبانی شبکههای کامپیوتری نیز این نکته را به ثابت میرساند.
مشکلاتی که ممکن میباشد در شبکههای کامپیوتری به وجود آید
ایرادات سخت افزاری
مجموعاَ مشکلاتی که در سطح سخت افزارهای یک شبکه مانند کامپیوترها، امکانات ذیل شبکه، سرورها ، زیرساختها و امکانات امنیتی و الکترونیکی مانند کابل شبکه، رک، ترانک شبکه، کیستونها، پچ پنل و غیره بوجود میاید. اینها ایرادات سخت افزاری بودند که در سطح یک شبکه کامپیوتری به وجود میآید.
ایرادات نرم افزاری
همینطور مشکلاتی ممکن میباشد در سطح نرم افزارهای یک شبکه کامپیوتری بوجود آید که همان گونه از اسم این ایراد معلوم میباشد قابل نرم افزارهای شبکه مانند نرم افزارهای کلاینت، سیستم برهان و سرورهای یک شبکه مبتلا عیب و ایراداتی گردیده که پشتیبانی شبکههای کامپیوتری ادله رفع این معایب هست.
چه علامتهایی ما را مجاب مینماید که به پشتیبانی شبکههای کامپیوتری نیاز داریم؟
کم شدن توان مصرفی شبکه و کاهش در حداکثر مقدار دادهای که بوسیله شبکه توسط یک یا این که چندین واحداندازه گیری دوره منتقل میشود. گزینه دیگر اینکه تاخیر هنگامیزیاد و همینطور تاخیر در ذخیره سازی، بازیابی و تاخیر در انتقال دادههای در داخل یک شبکه از سازمان میتواند از برهانهای پشتیبانی شبکههای کامپیوتری باشد. دیگر آیتم اینکه زمانی که بستههای اطلاعات در یک شبکه حرکت میکنند به جهت خطاهای انتقال و تراکم به مقصد خویش نمیرسند. از موردها دیگر این میباشد شبکه کامپیوتری شما کهنه خیس و تندتر از پیشرفت سازمانی شما شدهاست و شما از این شبکه سرعت پیشرفت بالاتری یافته اید و خطاها شبکه منجر نماید شدن فعالیت شما میگردد لذا دراینحالت یک پشتیبان شبکههای کامپیوتری میتواند ضمن مشورت کردن مبادرت به ردوبدل موردها ضروری مانند مشقت بار افزارهای شبکه و یا این که ذیل تولیدها نماید. بدین ترتیب این نکات در یک بازه مشخص مشخصی میکند که یک شبکه کامپیوتری به پشتیبانی شبکههای کامپیوتری نیاز مبرم خواهد داشت.
از مزایایی که پشتیبانی شبکههای کامپیوتری سبب پیشبرد شبکه میگردد چه است؟
با دقت به اینکه هرگونه کندی سیستم، قطعی شبکه و میتواند تاثیرات جبران ناپذیری را بوجود آورد از این رو پشتیبانی شبکههای کامپیوتری از این دستور پیشگیری کرده و منجر پیشبرد شبکه میگردد
در شرایطیکه به سیستم یک مهندس نفت که با شبکه رمز وفعالیت دارااست بنگرید و متوجه گردید خدمتهای شبکه را اخذ میکند، از آدرس اینترنتی و اشتراک گذاری فولدرها تا سیستمهای اتوماسیون و مدیر منابع به راحتی بیش تر از ۳۰ خدمت برای هر استفاده کننده میفرستد، پس در حالتی که این شبکه مختل شود مسبب هزینه و اتلاف وقت بزرگی خواهد شد لذا باید یک پشتیبانی شبکههای کامپیوتری بر این فرمان آنالیز لازم را داشته باشد.
هر شبکه کامپیوتری بایستی با دقتبهحالت ونیازهای یک سازمان طراحی و پیاده سازی گردد. شبکههای کامپیوتری زیرساختهای لازم برای افتتاح از منابع فیزیکی و منطقی را در یک سازمان آماده مینمایند. این بدیهی میباشد که درصورتیکه تحت ایجادهای لازم به صحت پباده سازی نگردند در حین به کارگیری از شبکه با اشتباهات مختلفی مواجه میگردد وبایستی هزینه بسیار متعددی را به خواسته تطبیق آن با نیاز متبوع صرف کرد که از علتهای اصلی در بروز چنین مشکلاتی از پباده سازی شبکه بوده که وجود یک پشتوانه شبکههای کامپیوتری را مطرح مینماید.
پشتیبانی شبکه
پشتیبانی شبکههای کامپیوتری، در واقعیت به معنا حفظ شبکه، حفظ و رفع اختلال بوجود آمده در نصیب قابل نرم افزاری و طاقت فرسا افزاری شبکه کامپیوتری میباشد که علاوه به رفع اشکالات شبکه خرابیهای کامپیوتر هم مشتمل بر این سرویسها میشود. این رشته در دنیای مدرن یک شغل بسیار مهم به حساب میآید به دلیل آنکه با امنیت دادهها در شبکههای کامپیوتری سرو فعالیت داراست و درصورتی که در کوتاهترین عصر سرویسها پشتیبانی شبکه به نیکی ارئه نشود ضرر و زیان متعددی تولید خواهد نمود. شرکت رایان پشتیبان ارائه دهنده سرویسها پشتیبانی شبکه در تهران این مسئله را خیلی خوب شعور کرده و عملکرد میکند با ارائه سرویسها متمایز و مشورت کردنهای به موقع از ایرادات کامپیوتری و شبکه پیشگری کرده و با کسب رضایت مشتریان سرویسها خویش و تعداد مشتریان را بسط دهد.
پسیو شبکه
کابل کشی شبکه ( Passive ) در واقع ردیف فقرات یک شبکه را برای برقراری ارتباطات تشکیل میدهد . به این ترتیب داشتن شبکهای سریع مستلزم داشتن سیستم کابلی ( پسیو ) با کیفیت میباشد
کابل کشی ایجاد یافته تنها منوط به تهیه و تنظیم کالای کیفیت خوب وجود ندارد ; بلکه اجرای صحیح تمامیاستانداردهای جان دار دراین دستور سبب فراهم داخل شدن زیر تولید شبکهی کابلی مطمئن با بالاترین واحد سنجش پهنای باند خواهد شد تا علاوه بر تامین نیاز فعلی امکان افزایش بستر جانور به تکنولوژیهای آتی را به آسانی و با حداقل هزینهها مهیا آورد
اجرای راس داده ( دیتاسنتر ) که قلب شبکه را تشکیل میدهد بخش دیگری از خدمات هزارسو را تشکیل میدهد که اجرای آن مستلزم رعایت تیمای از استانداردها و تکنیکهایی میباشد که علاوه بر ظرافت و زیبایی در طراحی و اجرا , بتوان از حداکثر ظرفیت تجهیزات استفاده شده استفاده کرد .
تجهیزات پسیو شبکه :
تجهیزات پسیو ( Passive ) به مجموعهای از تجهیزاتی در شبکه اشاره داراست که در واقع روی آنها هیچ کار انجام نمیپذیرد و صرفا نقش زیرساختی جهت انتقال و عبور دیتا را به عهده دارند . میاقتدار در یک تمجید دیگر و یا به گویش عامیانه تر اینگونه بیان کرد که تجهیزاتی که نیاز به جریان برق برای کارکرد خود ندارند بخشی از تجهیزات پسیو شبکه حساب میشوند . این تجهیزات لازمه تولید یک شبکه میباشند . رسانه انتقال در شبکه چه کابل مسی باشد و یا کابل فیبر نوری قسمتی از تجهیزات پسیو شبکه محسوب میشود .
از سایر بخشهای تحت گروه فعال سازی شبکه، بخش سرویسها اکتیو شبکه میباشد. اکتیو در لغت به معنای فعال میباشد. به بیان دیگر سرویسها اکتیو شبکه، در واقع به عبارتی کارهای نرمافزاری شبکه و تنظیمات امن امکانات شبکه است. امکانات اکتیو شبکه نیز به گروه تجهیزاتی گفته میشود که بضاعت اعمال یک روند معین بر روی سیگنالها و دیتای عبوری از شبکه را داراهستند. کمپانی رایکانت راهکارهای شبکهای و سرویسها ماهر خویش را در حوزه سرویسها اکتیو شبکه مطابق با نیاز شرکتها ارائه میدهد.
خدمات IT
خدمات اکتیو شبکه دربرگیرنده موردها پایین است:
تهیه و تنظیم و تنظیمات ( Configuration ) همگی امکانات اکتیو شبکه مانند: سوئیچ ( Switch )، روتر ( Router )، مودم ( Modem )، اکسس پوینت ( Access Point )، فایروال ( Firewall ) و …
نصب سیستم دلیلهای کلاینت و سرور و پیکربندی آن، مانند: Windows Server 2016 ,2012 ,2008 ، Linux و …
نصب و راه اندازی خدمتهای ذیل شبکه مانند: Active Directory ، Domain ، DHCP ، DNS و …
نصب و رویه اندازی نرمافزاریهای زیر شبکه مانند: آنتی ویروسها Skype for Business Server (Microsoft Lync Server) ، SQL Server ، Microsoft Exchange ، Microsoft CRM نرمافزارهای تجاری و تخصصی ذیل شبکه و …
انجام پیکربندی و تنظیمات جهت در دست گرفتن و مدیریت یک پارچه سیستمها، حسابها، فولدرها و …
فعالسازی رئیس وب،کاربران و مدیر پهنای باند
اهمیت قرارداد پشتیبانی شبکههای کامپیوتری
قرارداد پشتیبانی شبکههای کامپیوتری یک کدام از مهمترین مسائلی میباشد که شرکت ارائه دهنده سرویسها شبکه و کارفرمایان میبایست به آن اعتنا به سری داشته باشند . طرفین قرارداد میبایست در لحاظ داشته باشند که مواقعی که در قرارداد پشتیبانی شبکههای کامپیوتری تثبیت و به امضاء میرسد نقش مهمیدر پیشبرد پروژه خواهد داشت. به این ترتیب بایستی موردها مهم و ضروری مد لحاظ را در قرارداد قید نمایند تا در زمان انجام پروژه به نقص بر نخورند. شرکت مشاورین فناوری دادهها چینود این قابلیت و امکان را برای مشتریان خویش مهیا آورده میباشد تا مفاد قرارداد پشتیبانی شبکههای کامپیوتری را بسته به وضعیت کارفرمایان (از نگاه دوره استارت و اتمام پروژه , شیوهی پرداخت هزینهها , عصر حضور کارشناسان و ….) به نحوی تهیه و تنظیم نمایند که به توافق طرفین ختم شود . به این دلیل که مهمترین هدف ما جلب رضایت مشتریان میباشد.
در طول مدت قرارداد پشتیبانی شبکه این شرکت مراحل زیر انجام میپذیرد :
• ثبت و بایگانی کلیه مراحل خدمات پشتیبانی شبکه
• ارائه و ثبت کلیه مشخصات سختافزاری و نرمافزاری مورد نیاز به تقکیک مکان و تجهیزات
• ارائه مشاورههای مورد نیاز جهت بهینهسازی سیستمهای رایانهای
• انجام رفع نواقص ( سخت افزاری و نرم افزاری ) بر اساس اعلام کارفرما
• به روز رسانی آنتی ویروس و نصب patch های امنیتی
• سرویس ادواری از کلیه تجهیزات و ادوات رایانهای و انجام کنترلهای لازم ( QC )
• بازدید دورهای از کلیه مراکز
• تهیه و تنظیم شناسنامه سختافزاری و نرمافزاری سیستم ، ادوات و تجهیزات انفورماتیکی
• سرویس اولیه کلیه سیسمتهای رایانهای
• تعمیر دستگاههای معیوب و نصب نرمافزارهای لازم
منبع: اند نیوز